http://chentahurty-emilia.blogspot.com/

Monday, July 25, 2011

Pengalaman Bersalin

Salam bertemu kembali...wah3, sgt2 lama x menapak di cni.. bz keje kan, mklom la...byk sgt task nk kne settle sblom cuti bermula (okewh, aku tipu je..task tu mmg byk, tp xsmua sempat aku slesaikn)... time aku post entry ni, aku tgh dlm pantang...dh 17hari.. skejap je kan? hehe..nk jugak aku share pngalaman baru yg aku lalui... jom2 hadap ape aku nk cite nih... (kalo ade sound effect mesti lg best)

actually due date aku sbnrnye pd 8.7.11.... nk slamat, 1julai tuh aku dh start amik cuti.(lkisahnye risau tburai kat tempat keje...msti kalut ngan budak2 yg ramai tu)so, start 1julai tu lah aku membanting berat bdn di rumah.. menjalankn rutin2 harian ngan masak sgala menu yg nk merasa..kang kne pantang 44hari..
terus pd crite nk bsalin la erk, krg korang bosan lak..
6julai rabu
nih sbnrnye mmg date utk follow up kat klinik... dlm kul 2 camtu, lps mkn sgala, incik husband hntr+tunggu di Klinik Kesihatan Paka..nk jd hal, tetibe tekanan darah naik jd 140/95. hape lg kelam kabut nurse2 siap surat sgala+call ambulans nk hntr aku (yg jd blur sbb aku xsakit lgsung) ke Hospital Besar Dungun. sib baik sgala brg dh de lam kreta. siap x kasi pegi sndirik... hum, dlm 20minit camgitu, aku smpai kat spital tu...check lg tekanan darah + check jln bsalin (pdhal aku xrase nk bsalin pun)... last2 diorg decide nk hntar aku ke Hospital Sultanah Nurzahirah.. Adoai, kalot sgguh kan? so skali lg ngan neeenong2 nye naik ambulans.... dlm kul6.30ptg, dh smpai sane and terus admit ward...

7julai khamis
ni saat2 getir yg aku sgt takot akn bmula(dlm kpala xtau nk pk ape) kul5pagi nurse dh kjutkan kami2 yg spatotnye, utk prepare nk masuk ubat.(utk bukak jln bsalin). sblom doctor masuk ubt tuh, jln dh tbukak 1cm. dengan gagah perkasa doctor masukkn sebijik ubat.. 
an hour after that, aku rase la sakit yg spatotnye..tp tahan je la kan,petang, dlm pkul3 camtu, kami2 di panggil lg utk check jln (mcm keje wat jln raya la lk rase..)...time nih, aku dh 3cm... ya allah, tuhan je tahu contrction time tu..tp xde lak bsalin smpai ke mlm aku tgg..sbb nye canteq jugk tarikh hari ni.(7.7.11)

8julai jumaat
hari ni spatotnye due date haku...dlm hati t'pk, mgkin baby nk kuar hari yg spatotnye la kan... tp dr pagi aku duk terhoyong hayang kesakitan, mak+incik husband duk urut2 kaki... tp smpai ke ptg, jln tetap 3cm...hangen x?? smpai la mlm, dlm kul11 mcm tu, gile dh xtahan, skali lg bserah diri pd nurse utk check jln... "dh 6cm dik, siap2 pakaian baby,kite ke labour room"... Ya Allah, saat ni, tuhan je yg tahu....mcm mne prasaan nk lalui bnde yg xpnah kite hadap...

9julai sabtu
dlm kul 12am, aku dh siap landing dlm labour room,takot....smpai aku nye lutut menggigil...doctor(lelaki,ok!) check jln n pecahkn air ketuban....masukkn ubat sgala...yg sakit sgt hati doctor tu ckp jlnnya baru 3cm (agknye sbb tgn doctor laki tu besau kan?) so dia nye expectation, baby kuar kul 4.30am..mak ai, lmbat btul..smpaikan aku leh terlena lam labour room, di samping incik husband yg setia mnunngu...alhamdulillah, dia teman suka dan duka... 
3.45am--> waktu ni tsedar dr tdo, sakit yg amat sgt, tp doctor ckp jln baru je 7cm...alahai lambatnye lg...(pdhal takot)
4.10am-->sakit gile, smpai aku mnjerit2 pggil nurse..hahaha, sib baik suara ckup kuat.. dlm 7cm tu la,  nurse suh teran... 
4.19am-->alhmdulillah, 3kali teran+semangat dr incik suami,  puteri sulung kami slamat dilahirkn...lega yg amat time tuh..xkire dh jahit brape2 pun, tp hati gumbira dgn kurniaan Allah SWT...
ni la ratu hati aku...






Nurul Qhadeeja Amani





Amani 17days...
so, nii la pngalamn yg sgt2 berharga bg aku... walopun hati didlm sgt2 serik (nk anak, tp sakitnye masih terasa).. so aku nk btrima kasih pd incik husband yg sgt setia menunggu dan tdo di kaki lima, pd ma+abah yg sudi mghadapi kerenah aku yg sgt2 mngade2 time sakit, pd kwn2 yg sudi menangkn hati aku dan berkongsi pngalaman dan pd smua yg membantu... serta pd anknda tersayang, Nurul Qhadeeja Amani..ibu+abah syg kamo!









No comments:

Post a Comment