http://chentahurty-emilia.blogspot.com/

Monday, October 18, 2010

"teacher, teacher tahu x...."

hari ni ujan turun spjg hari, kebanyakn mata2 ambik kesempatan la tdo time sejuk2 ni. aku plk?? hehe.rutin tdo ptg aku kebelakangan ni dh xwujud. bkn aku x brusaha untuk memenuhi rutin. tp.. hahaha. ade seswatu yg tlh mengubah tabiat tdo waktu ptg ku....korang nk tahu ape bnde yg dgn bijak laksana nye bleh sepak ke tepi aku nye hobi tu?? jom meh kite story meh...
    kejadian ni blaku mggu lps, sedang aku sibuk2 menyiapkan bhn2 mengajar di kls, (waktu tu time pertukaran waktu mengajar). Salah sorg ank murid ku (xingt yg mne satu, tp cnfirm2 budak 6years) melemparkan soalan yg buat aku tersentak..kihkih...(dlm hati, pdn muke aku)... 
                   "teacher, techer tahu x, knp erk..kite x bolew tido waktu petang" 
 haaaaa.....nmpak?? soalan dia punye la rumit bg aku yg mmg habits tdo ptg. dlm hati aku, t'pk mcm ne nk jwb soalan bdak ni..kang tkena btg hidung sndiri ni...)..dgn muke yg hipokrit, aku jwb:

1)kite xleh tdo ptg..sape tdo ptg cukup 40hari lps waktu asr, nnti jd gila. 
2)kalo kite tdo ptg, mknanya aktiviti riadah kite waktu ptg lebur la...bile xbuat riadah, bdn kita x sehat...
haaaa..pndai x aku jwb??hahaha...lps pd 2 soalan tu aku bentangkan, ank murid aku yg bijak tu angguk2....mknanya dia phm la kan....hahaha.
      kebiasaannya ptg2 balik ngajar, lps solat zohor, aku akn bantai tdo (mklom la, sorg2 kat umah, hubby kuar p kje). kdg2 dh dkt maghrib baru la aku bukak mata. time ABC (Allah Bg Cuti)
lagi la lazat tdo ku....lps pd kejadian tu, bila time nk letak kpla je, aku msti t'pk. "aku ngajar ank murid aku, tp aku yg buat.. " lgsung x jd tdo..hahaa.
kwn aku, si google ade bg tahu, 
Imam Al Ghazali di dalam kitab Ihya Ulumuddin telah berkata: Hendaklah seseorang tidak meninggalkan tidur di siang hari kerana ianya membantu ibadah di malam hari sebagaimana sahur membantu puasa di siang hari. Sebaik-baiknya ialah bangun sebelum tergelincir matahari untuk solat zohor.mknanya , xslh la kan nk tdo ptg, aslkan sblom zohor dan bukannya slps asar..(btl ke ni?)
pernah tak korang alami macam ini,
tidur sedap betul sampai 3-4 jam.
sedar-sedar dah gelap.amik tuala
masuk bilik air.. 
rupanya magrib bukannya dah subuh
ha pernah tak?

nanti orang-orang tua kata..ha itulah
tidur lepas asar lagi.kan
dah mengong otaknya.
hah pernah tak hadapi ini pula.
tidur sedap-sedap pastu mimpi pelik-pelik.
mimpi kene kejar itulah inilah.
kene makan itulah inilah.
so kenapa jangan tidur petang:

1) nanti ko cepat membesar sebab nak tahu kenapa? growth hormone banyak waktu petang sebab tu baby suka tidur petang.hehe..bagus untuk tumbesaran..tapi kau dah cukup-cukuplah tu besar.

2) nanti gemuk.sebab patutnya ko pergi exercise!

3) nanti senang tertinggal solat.yelah kalau dah lajak tu kan. tak pun solat akhir waktu.aku panggil solat kembar..sebab asar nak masuk magrib atau pun magrib nak masuk isyak..jadi mari kita cuba elakkan.

4) nanti malam kau tidur lambat.kau tak boleh tidur.esok pagi kau tak segar nak teruskan hari-hari kau yang indah..tak best bukan?

5) nanti ko pening-pening lalat..puasnya tidak..pening lagi adalah.. yelah kalau terlebih tidur tu..same je ngantuk juga..

6) nanti ko buat benda pelik-pelik.contohnya tetiba bangun pi amik tuala ank gi mandi.. haha macam adik aku..sedap je aku gelakkan.

7) mimpi pelik-pelik.. boleh menjadi gila.huhu.
 
 
kesimpulannya ialah: aku dh x tdo ptg...hahahaha.....bagus x teacher??
 

No comments:

Post a Comment